dimecres, 12 de juny del 2013

Municipis sense arxiu.-


Catalunya té 946 municipis distribuïts en 41 comarques. 476 es troben entre els 100 i els 1.000 habitants; 257 entre 101 i 5.000 i 131 entre 5.001 i 20.000. El 71% de la població catalana viu en els 59 municipis que superen els 20.000 habitants (Font:  Generalitat de Catalunya, 2009).
Amb aquesta representació, d’altra banda prou coneguda per tothom, vull reflexionar sobre les característiques dels fons municipals catalans, i també sobre l’aplicació de la Llei catalana d’arxius.
Avui en dia no podem dir que els arxius estiguin desatesos. La prova són les innumerables intervencions dels professionals d’arxiu que s’han fet en els darrers vint anys, però lamentablement, encara queda, al meu parer, un buit important que la pròpia Llei d’arxius i documents intenta resoldre amb les actuacions dels arxius comarcals i provincials, però que ho deixa massa obert a la mera voluntat.

En molts municipis petits, el desconeixement d’unes mínimes pautes arxivístiques no garanteixin la conservació dels seus fons ni el seu tractament arxivístic.  D’altra banda,  el creixement urbanístic dels darrers anys ha provocat un creixement exponencial de la documentació administrativa, que en gran mesura han desbordat les capacitats dels ajuntaments,  de manera que ens podem trobar amb dèficits importants en l’atenció de la documentació municipal més moderna, tant per la manca d’instal·lacions adequades com la manca de personal qualificat.

Els municipis catalans són especialment heterogenis quant a la seva  organització i estructura, raó per la qual la producció documental i les estructures dels fons municipals també ho són.
En els municipis trobem fons propis i “aliens” (per dir-ho d’alguna manera”), com el fons de la Batllia, els fons dels municipis agregats, de confraries i associacions, del jutjat municipals, de les cambres agràries i fins i tot fons sonors, audiovisuals i fotogràfics, entre d’altres.

La Llei d’arxius estableix la obligatorietat que ens ajuntaments dels municipis de més de 10.000 habitants i les diputacions provincials tinguin un arxiu (art. 20.1.c), la resta poden integrar-se al Sistema d’Arxius de Catalunya, però només s’estableix la possibilitat d’intervenció si l’ajuntament corresponent ho demana de manera voluntària (sovint per la insistència dels  arxivers, i sempre i quan existeixi un conveni entre l’ajuntament i la Diputació o el Consell Comarcal, i el municipi es faci càrrec de les despeses o bé se n’aprofiti d’alguna subvenció). Com es veu és un sistema feble que depèn de  la voluntat política i la possibilitat econòmica del moment. Dit d’una altra manera, malament. La figura de l’arxiver itinerant és insuficient i poc desenvolupat arreu  de Catalunya. Per aquesta raó s’hauria de treballar en garantir que, malgrat els municipis de menys de 10.000 habitants no tinguin la obligació de tenir un arxiu, aquests continuen generant documentació amb arxiu o sense, i aquesta documentació s’ha de preservar i tractar adequadament per un professional arxiver/a.

La Diputació de Barcelona té la figura de l’arxiver itinerant, i està molt bé tot i ser insuficient. D’altres Diputacions provincials ofereixen també el sistema, bé directament o a través dels consells comarcals, però la realitat és que els fons documentals dels ajuntaments més petits no tenen un tractament adequat, per això caldria pensar en algun sistema, o ampliar els actuals, per tal de cobrir aquest important forat que la llei catalana d’arxiu ha deixa sense cobrir.
No han d’haver arxius de “primera” i arxius de “segona regional”, perquè tampoc no ha d’haver “ciutadans de primera” i “ciutadans de segona” (tot i que la realitat sembla que aquest plantejament seria qüestionable). Em refereixo al que diu la Llei de Procediment Administratiu comú (la Llei 30/1992), al seu article 35, quan parla dels “drets dels ciutadans”: Els ciutadans, en les relacions amb les administracions públiques, tenen els drets següents:

a) A conèixer, en qualsevol moment, l’estat de la tramitació dels procediments en els quals tenen la condició de persones interessades, i a obtenir còpies dels documents que contenen; f) A no presentar documents no exigits per les normes aplicables al procediment de què es tracta, o que ja es trobin en poder de l’administració actuant i h) A accedir als registres i arxius de les administracions públiques en els termes previstos en la Constitució i en aquesta o en altres lleis. I com podem garantir aquests drets sense els professionals dels arxius? És més important la informació d’un gran arxiu consolidat que la d’un petit ajuntament?