dimecres, 7 d’octubre del 2009

El patrimoni ideològic de l'esquerra (part 2: Què defineix a les esquerres?)

Un cop que queda clar que no és el mateix ser de dretes o d’esquerres, intentaré explicar la relació entre els valors propis de l’esquerra (per suposat sempre positius), en contraposició als valors de la dreta que amb tan empeny volen barrejar, per desorientació de les classes més populars i com a estratègia per a deslegitimitzar-la davant l’opinió pública. L’esquerra, en conseqüència, no pot, no és, no hauria de ser sectària, per tant, tots aquells moviments dins de les esquerres que practiquin el sectarisme ideològic no es mereixerien el reconeixement de dir-se d’esquerres No m’entretindré en posar cap exemple, segur que vosaltres ja en coneixeu. Per tant l’esquerra ha i té l’obligació de ser ètica fins a la sacietat. La transparència ha de ser la seva aliada. Però és clar que amb això no és suficient, perquè ha d’actuar sota aquestes lleis i ser rigorosament escrupulosa en el seu compliment.

La política és, o hauria de ser, la pràctica del altruisme i si la persona que s’hi dedica és d’esquerre ha de tenir en el seu haver, una llarga llista de principis i valors que la distingeix objectivament de la resta dels polítics: ha de ser una persona solidaria, tolerant, indiscutiblement demòcrata, oberta al diàleg, fins i tot de les opinions contràries, persuasiva, comunicadora, practicant d’un cert humanisme (no sempre intel•lectual sinó també del saber de les coses que passen al carrer), amant de la justícia i de la igualtat, però també ha d’estar en contra de la superba (“soberbia”), de les arbitrarietats, de les imposicions, de la cultura de la jerarquia vertical, de l’autoritarisme.

Fora d’això es distingeix de la resta perquè té un model d’Estat diferent, no centralista, sinó federalista, defensa una educació laica i separa l’Estat de qualsevol confessió religiosa; fomenta la participació ciutadana i defensa la progressivitat fiscal. No discrimina a ningú per qüestió d’origen, sexe o pensament. Lluita contra l’exclusió social, les injustícies i la pobresa. Lluita per la sostenibilitat i el medi ambient.

Ser d’esquerres és, simplement, posar-se al costat dels febles, per tant no només és una qüestió ideologia, sinó que és una qüestió de praxis.

Per acabar aquesta primera aproximació cal dir una cosa que sembla no estar de moda avui, però que per definició és obligat en qualsevol pensament d’esquerres: el nacionalisme és, per definició, contrari a les esquerres (és inqüestionable).

2 comentaris:

Silvia Belío Bertomeu ha dit...

Pot ser els anys m'han fet menys radical, però et plantejo dues reflexions:
- Penso que hem de fugir sempre de les dicotomies "bo-dolent"; "correcte-equivocat", perquè són massa simples i mai no són certes. Vull dir, ser d'esqueres és bo i de dretes, dolent. Seria massa senzill i no seria cert. Són dues ideologies que defensenels diferents interssos, però penso que el que sempre s'ha de buscar és construir però mai a partir de destruir. Els discursos, tant de dretes com d'esquerres actuals es basen pràcticament al 99% en desacreditar el què diu el contrari, i no en fer propostes constructives.

- Segona reflexió: et reprodueixo un diàleg d'ahir amb la meva filla (15 anys):
-"Mamà, ja sé perquè els partits es diuen d'esquerres i de dretes" (Aleluya!! a història els expliquen la Revolució Francesa!).
- "I per què, Júlia?"
- "Perquè a la prehistòria..."
- "a la què?"
- "La prehistòria, mamà. La Revolució francesa".
Vull dir que pels nostres joves, el discurs polític tant de dretes com d'esquerres els queda massa lluny. Pot ser m'avanço al tercer punt de les teves reflexions, però si volem arribar a la gent hem de concretar més les seves necessitats i interessos, parlar el seu idioma, etc.

Pot ser m'he extès massa. Un plaer parlar amb tu.

Unknown ha dit...

Tens raó que això que em comentes sona massa simple, però he volgut deixar clar, no sé si ho he aconseguit, que les polítiques d'esquerres "haurien" de ser, com a mínim, més bones que les de dretes. Això no vol dir que una persona de dretes sigui mala persona. De fet, ho he fet expressament per provocar. Pel tema sobre què pensen els més joves sobre això, com tu diu, li dedicaré un comentari (t'ha adelantat!), però tens també tens raó, la manera en com es comuniquen les coses és importantísima i la impressió d'una persona jove sobre fa trenta o quaranta anys és una cosa del pleistocè. Molta pedagogia i molta infirmació!.
Salut i gràcies de nou!