dijous, 17 de febrer del 2011

Ryanair, ja tornem a ser!

Uns quants anys després de l’arribada d’aquesta companya de low-cost (no només en el preu dels avions, sinó també de les condicions laborals dels seus treballadors i treballadores), l’estimada Ryanair ha tornar a fer de les seves, I què es pensava tothom?, l’empresa farà el que més li convingui.
Sempre he estat de la opinió que aquesta empresa mai havia d’haver operat en les condicions que ho ha fet, ni a les comarques gironines ni enlloc. A tot arreu ha estat una font de conflicte. No és la primera vegada que es mofa del nostre govern, ho va fer en temps d’en Maragall i ho tornarà a fer perquè se sent forta. L’administració és un mer utensili per fer negoci. No la respecta ni la respectarà mai, com tampoc mai ho ha fet ni amb Girona ni amb els seus clients.
La situació és greu. Però no només perquè ara, després dels milions d’euros invertits, i pagats per tothom, Administracions, empreses i ciutadania amb els nostres impostos, hagi decidit reduir a la meitat els seus vols a Girona, sinó que deixa una infraestructura al seu darrera que mai s’hauria d’haver precipitat ningú a construir.
Ryanair ha volat sola i com Pere per casa seva. Mai ningú no l’havia haver deixat campar pels seus aires, se l’havia d’haver agafat fort i prim. Això ja ho vaig dir fa uns quants anys (en contra, evidentment de tothom), i ara vindran les lamentacions.
Continuo preguntant-me quin ha estat el benefici real per a les comarques gironines, més enllà de les bones intencions d’uns quants milers de turistes que potser haguessin vingut igualment amb o sense Ryanair. No conec cap estudi al respecte (potser m’equivoco). La qüestió és que si acaba per marxa, que ho farà si li interessa, deixarà uns quants treballadors i treballadores amb una mà davant una altra al darrera, però també un munt de persones al carrer, allò que es diu, “danys col·laterals”, és a dir, empreses que depenien d’ella. No només el holding, maletes, facturació, etc., sinó seguretat, taxistes, el bar que es quedaran sense un pessic de les engrunes que aporta aquesta companyia des de l’aeroport (sí, ja sé que les engrunes són molts milions d’euros i que fins i tot l’escola de turisme en treu profit, però , és que ningú no havia pensar que això podia passar?).
En fi, que per què volem companyies d’aquesta mena?.
Potser és una reflexió massa contundent, però són els governs els qui han de poder controlar i marcar a les empreses i no a l’inrevés, i menys quan es ven fum, fum, que per cert, ens mengem anònimament cada cop que passa un avió i que tampoc ningú diu res sobre la seva contaminació. Però aquest és un altre fum, o no.