dimarts, 7 de maig del 2013

Què és la reenginyeria de processos i com funciona?


Un dels aprenentatges més interessants del Màster d’Arxivística i Gestió Documental de l’ESAGED té a veure amb tractament dels circuits administratius de les oficines  públiques o privades. Quan parlem de reenginyeria de processos ens referim a l’auditoria i l’estudi dels circuits administratius i documentals (diagnosi) d’una empresa o organització, amb l’objectiu de reduir la càrrega burocràtica,  identificar  problemes per eliminar-los (documents innecessaris, informacions redundant, unitats poc operatives, ), simplificar i millorar els processos productius associats a productes i serveis (perquè la informatització sigui més senzilla i barata) i proposar millores per aconseguir  reduir el temps esmerçat i costos.

Com funciona?  La base del nostre treball: els documents.

Primer de tot hem de conèixer  el catàleg de productes i serveis que intervenen en les unitats administratives a estudiar. Després identificarem les unitats proveïdores i les nostres unitats clients. També hem d’identificar els responsables dels productes interns de l’empresa i tenir una visió global de tota la cadena.
A partir d’aquí hem de conèixer els circuits d’un procés (sistematització), fer la seva diagramació (dibuixar-lo) i entendre el recorregut documental (detectant els temps totals i parcials) i analitzar els punts crítics del recorregut.
Un cop estudiat el circuit estarem en disposició d’elaborar una proposta de millora, facilitant als directius l’elecció de propostes en funció de la seva política empresarial o governamental.
Dins del procés, és provable que es detecti la necessitat  d’harmonitzar la documentació (normalitzar-la).
I això és, bàsicament, del què tracta la reenginyeria  de processos basada en la metodologia APS (Administrative Process Study), la qual  “permet obtenir resultats espectaculars, identificant cada document com una referència, estudiant els seus moviments i encadenant seqüencialment les diferents referències per arribar a trobar el punt crític del procés i els documents que el formen,  completant-se  amb l’obtenció d’indicadors que permet la presa de decisions posteriors sobre una base científica i documentada”[1].


[1] Puig-Pey, A; Guiu, P. i Agramunt H., “Circuits administratius. Disseny i millora. Simplificació i eficiencia per a l’e-Administració", Associació d’Arxivers i Gestors de Documents Valencians.València, febrer 2010.