diumenge, 5 de desembre del 2010

Els controladors aeris i la pràctica governamental. Algunes reflexions sobre els drets laborals.-

Aquestes darreres hores he seguit amb expectació, també amb preocupació, com s’anaven resolent els esdeveniments provocats per la vaga encoberta dels controladors aeris. No conec a cap d’aquest treballadors d’elit, però sí que conec els seus mètodes de treball. No els vull defensar, en absolut, perquè crec que amb la que està caient el millor que podien haver fet era passar el màxim de desapercebuts possible i que ningú no es fixés en ells, però mal assessorats pel seu sindicat groc (aquell que només defensa els interessos d’una sola professió encara que això suposi, com sol passar, que per aconseguir els seus beneficis ensorrin els drets dels altres) van decidir agafar una baixa, és a dir, un motiu que amb la llei a la mà pot provocar l’acomiadament per causes objectives, com també ho permet la no assistència sense causa justificada o la negativa a treballar amb normalitat o la pràctica de la baixa productivitat realitzada conscientment.
Em preocupa doncs l’actitud del Govern espanyol. L’argument no pot ser el dels seus exagerats sous i “privilegis” laborals, això està recollit, en agradi o no, en un conveni col·lectiu. A més a més, el Govern no pot, no té potestat, encara que estigui el màxim responsable del Poder Judicial espanyol, a regular matèries regulades en la negociació col·lectiva i menys decretar que el crèdit horari (regulat a l’Estatut dels Treballadors i la Llei Orgànica de Llibertat Sindical (totes dues orgàniques)) no computa com a hores efectives de treball, aquestes dues normes ho expliciten precisament d’aquesta manera. I per què dic tot això?. Mireu, si això continués passant, quan els “maleteros” dels aeroports reivindiquin els seus drets i facin una vaga legal i aturin els aeroports, també es decretarà un estat d’emergència?. Això és molt perillos. I com a conseqüències d’aquesta actitud antisindical del Govern, a partir d’ara, el crèdit horari ja no serà considerat temps de treball efectiu?. Això, ho sento molt, és un pas molt perillós contra la democràcia d’un país.
Qui llegeixi això, potser pensarà en com s’ha resoldre, sinó, aquest conflicte. Des del meu punt de vista és relativament senzill: aplicant la llei labora, no la llei del Govern. Si hom no va a treballar ja sap a què atenir-se, o no és això el què passa amb la resta de treballadors i treballadores en aquest país. Però comparar-nos amb Guatemala, la República Dominicana o els EEUU em sembla del tot esgarrifós i un insult a la intel·ligència. Però és així, és un advertiment a la regulació laboral que desagradi als poderosos.

2 comentaris:

Sílvia Belio Bertomeu ha dit...

A mi, francament, em preocupa més l'actitud d'un col·lectiu que s'ha saltat "a la torera" el procediment legal de convocatòria de vaga (que la resta de treballadors hem de seguir), sabent-se imprescindibles i fent servir aquesta condició com a posició de força, pensant que no tindrà cap repercusió més que l'acceptació de les seves reivindicacions. Si jo o qualsevol treballador abandono el meu lloc de treball, sé positivament a quines m'enfronto. Per què ells han de ser diferents?
Penso que també és perillós per la democràcia que un grup d'èlit pugui adoptar una posició de força per la cara, i posar "en jaque" a un país. I no només al sector turístic. El funcionament normal de les illes depèn de l'arribada de vols diaris des de la península, amb materials tan diversos com, per exemple, medicines d'us hospitalari.
Un plaer parlar amb tu.

Unknown ha dit...

Hola Silvia,

UNa cosa no treu l'altre. Estic d'acord amb tu, però em fa por que la cosa (i no per part dels controladors aèris) pregui un altre càire quan es tracti de lesionar drets dels altres treballadors/es "normals", vaja, els i les "currantes" de sempre.
Un plaer de nou!